وبلاگ تحلیلی یوم الدین

تحلیل های سیاسی اجتماعی با مطالعات شخصی و پژوهشی(همراه با قلت عملایی)

وبلاگ تحلیلی یوم الدین

تحلیل های سیاسی اجتماعی با مطالعات شخصی و پژوهشی(همراه با قلت عملایی)

همیشه انتقاد و تخریب آسانتر از دفاع کردن است ،زیرا در دفاع نیازمند به اندیشیدن و تفکر هستیم .برخلاف انتقاد و یا تخریب که خیال و توهمات نقش اساسی در آن دارند .لذا عدد منتقدین افزون بر مدافعان است . ( مهدی فرش چی )
*
.** تمامی مطالب این وبلاگ تحلیل و تحقیق های خود نویسنده وبلاگ است و هیچ کپی برداری صورت نگرفته است - در حفظ حقوق نویسنده وبلاگ وجدان را در نظر داشته باش **
*
اینجا مطالبی برای اندیشیدن و فکر کردن هست.
.
درواقع این مطالب چکیده هزاران صفحه کتاب است که رو انها فکر و اندیشه شده و به تلخیص برای شما آماده شده.بخوان و باز تو روی انها اندیشه و فکر کن و بنشین پشت میز منتقدین برای جواب دادن.

29-جایگاه زن در دین مسیحیت

دوشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۲۶ ق.ظ

زن در مسیحیت

زن در مسیحیت تحریف شده :

مقدمه :

گناه حوا نقش اساسی در ایمان همه ی مسیحیان دارد زیرا به تصور مسیحیان علت ماموریت عیسی (ع)بر روی زمین نافرمانی و سر پیچی حوا از دستور خداوند سرچشمه می گیرد او گناه کرد و سپس آدم را اغوا نمود که درخواستش را اجابت کند بنابراین خداوند هر دوی آنان را از آسمان به زمین هبوط داد آن دو گناهانشان را که از سوی خداوند بخشیده نشده بود به همه ی نسل هایشان واگذار نمودند و بنا براین تمام انسانها زاییده میشوند و برای پاک کردن انسان از گناه نخستین خداوندمجبور بود که عیسی مسیح راکه به منزله پسر خدا بود به صلیب قربانی نماید !!!

 

جایگاه و شخصیت زن در مسیحیت :

قبل از پرداختن به این مسئله در مسیحیت لازم به یادآوری است که تا بیش از بعثت حضرت عیسی (ع)در جوامع بشری به زن با دید حقارت نگاه می شد به خصوص در فرهنگ یهود ،زن ،انسان طبقه دوم به شمار می رفت و هیچ حقی برای زنان قائل نبودند(1) در چنین شرایطی است که حضرت مسیح (ع) ظهور می کند و دین خویش را دین دلسوزی و رحمت معرفی می نماید (عهد جدید،انجیل متی 12:9)آن حضرت همه را بطور یکسان مورد لطف و محبت خویش قرار می دهد برای او زن و مرد ،ارباب و غلام، فقیر وغنی تفاوتی ندارند (عهد جدید ،مقدمه انجیل لوقا)وهمچنین حضرت عیسی (ع) زنان را ، حتی زنان بدکاره  را به راحتی به حضور پذیرا بودند چرا که رسالت خویش درباز گرداندن گناهکاران به سوی خدا می داند .

 نقل شده است عیسی به کوه زیتون برگشت ولی صبح زود روز بعد باز به خانه خدا رفت مردم دور او جمع شدند عیسی نشست و باایشان مشغول صحبت شد و در همین وقت سران قوم فریسی ها زنی را که در حال زنا گرفته بود کشان کشان تا جلوی جمعیت آوردند (آن مردان کسانی بودند که همگی با ان زن در گذشته هم خوابه شده بودند و از او استفاده کرده بودند ) و به عیسی گفتند استاد ما این زن را وقتی گرفتیم در حال زنا بود مطابق قانون موسی باید کشته شود نظر شما چیست عیسی سر خود راپایین انداخت و با انگشت بر روی زمین چیزهایی نوشت سران قوم اسرار داشتند که او هر چه زودتر پاسخ دهد پس عیسی سر خود را بالا آورد و فرمود بسیار خوب آنقدر به او سنگ بیافکنید تا بمیرد ،ولی به شرط آنکه سنگ اول را کسی بزند که تابحال گناهی نکرده باشدبعد دوباره سر خود را پایین انداخت و به نوشتن روی زمین ادامه داد و سران قوم یک به یک بدون ذکر کلامی ،همگان بیرون رفتند(زیرا همگی انها با ان زن گناه زنا و هم خوابگی را نیز داشتند) تا آنکه فقط عیسی ماند و آن زن گناهکار ،آنگاه عیسی دوباره سر ش را بلند کردوگفت :آنهایی که تو را گرفتند کجا رفتند ؟حتی یک نفر هم نماند تا حکم را اجرا کند و فرمود من هم تو را تعزیر نمیکنم بعد از این گناه مکن (2)برخورد محبت آمیز عیسی باعث می شود که گروهی از آنان از ابتدای بعثت آن حضرت به او ایمان آورند و تا عروج آن حضرت به آسمان همراه او باشند که از جمله آنان مریم مجدلیه(عهد جدید انجیل لوقا 3:8-2)واولین کسانی بر سر قبر او رستاخیزوی را گواهی دادند و اخبار نیکو را برای شاگردان مذکر می برند (3)و از آنجایی که عیسی به زنان بیشتر توجه داشته اند آنان در انجیل بیشتر یاد شده اند .(4)

ولی با وجود این نظر مساعد آن حضرت نسبت به زنان نظر شاگردانش چنین نبود خلقت تبعی حواو فریب و گناه او سخن به میان می آید(اول تیموتانوس:15:2-13)و اطاعت بی قید و شرط زنان ،از مردان در هر امری همانند اطاعت مردان از مسیح دانسته شده است اما می خواهیم شما بدانید که سر هر مرد، مسیح است وسر هر زن ،مرد (در رساله پولس ،اول قرینتان 13:11 ) واعظین احکام شریعت می گفتند از این رو آشکار است که زنان باید تابع شوهرانشان و تقریبا کنیزکان آن باشند (5)

نظر کلیسایی والهیاتی در مورد زن :

کلیسا او را به منزله کنیز و بنده قرار داده و کشیش ها همواره مردم را به اجتناب نمودن و در امان بودن از شر او توصیه میکردند یک ضرب المثل مشهور در میان مسیحیان این است که"خدایا مرا به هر طاعونی گرفتار کن جز طاعون قلب و به هر شرارتی دچار ساز جز شرارت زن "(6)شر بودن زن در نگاه مسیحیان از این ضرب المثل نیز به خوبی هویدا است در میان برخی از مسیحیان نه تنها سخن از برابر بودن زن و مرد نیست بلکه در ماهیت و انسان بودنش نیز شک می کنند چنانکه "مذهب کاتولیک معتقد بودند که روح مرد با زن فرق دارد و تنها مریم (ع) در میان زنان دارای روح معادل با مردان است و روح بقیه ی زنان حالت بین انسان و حیوان را دارد (7)

و یا در کشورهای مسیحی نظیر فرانسه  مجمع دینی آنان در سال 586پس از بحث زیادی درباره ی ماهیت زن چنین نظر می دهد که : زن انسان است اما برای خدمت به مردان آفریده شده است .(8)

اگر بخواهیم از نظر الهیاتی بررسی کنیم دو دیدگاه وجود دارد :که یکی تعادل مرد و زن را به عنوان انسان تصدیق می کند و دیگری زنان را به لحاظ اجتماعی و حتی هستی شناختی به مردان تابع و فرودست معرفی می نماید .که اساس الهیات قائل فرودستی اندیشه ی ریاست برتری نظام آفرینش است . این اندیشه اساسا نظام اجتماعی پدر سالار را با نظام طبیعی یا نظام الهی آفرینش یکی می داند و معتقدند هر گونه تلاشی جهت واژگونی این نظام خواه با اعطای استقلال زنان یا دادن حقوق مادی به آنان طغیان و شورش علیه خدا محسوب گشته و آشوب های اجتماعی را به دنبال دارد و معمولا این فرض را دارند که خداوند مذکر است وبه هیچ وجه نمی تواند با نمادهای زنانه تصاویر معادل خدا در نظر گرفت .(9)بلکه ذاتا زن ناقص و حقیرند و همچون کودکان وابسته اند (10)بنابراین یک موضوع اصلی در قائل به تبعیت این است که زن قربانی منشا گناه است و زن با مستقل عمل کردن باعث هبوط بشریت شد . الهیات قائل به تعادل در کلیسا های آزاد اندیش و رایج حاکم شده است دلیل آن است که داستان خلقت از سفر پیدایش می باشد که بنا بر آن مرد و زن طبق صورت خدا در مسیح بازگردانده می شود که با عید پنجاهه در اعمال رسولان بسط بیشتری یافت . روح نبوت توسط عیسای برخاسته از مردگان به طور یکسان به مرد و زن عطا شد .

اما نظر پروتستان )فرقه ای مسیحی که در قرن 16 توسط یهودیان در مسیحیت شکل گرفت و همگی ذر امریکا زندگی میکنند و به مبانی یهودیت به شدت معتقدند و بعد به مبانی مسیحیت دل بسته اند-به طور کلی اعتقاد دارند برای ظهور منجی بشریت که مسیح موعود باشد باید اقدامات در تورات مانند تشکیل دولت یهودی-ساخت هیکل سلیمان به جای مسجد الاقصی و غیره انجام شود تا حضرت مسیح در یهودیت برای اولین بار و در مسیحیت برای بار دوم ظهور و بشریت را نجات دهد-حال خواننده میتواند دلیل دینی حمایت امریکا از اسرائیل را بهتر درک کند-برای اطلاهات بیشتر به کتاب "میراث اسطوره ها" نوشته جورجی نعان ترجمه انتشارات "موعود" مراجعه کند)در قرن پانزدهم و هفدهم، زن را خانه دار معرفی کردند و بیشتر به اقتصاد مرد محور وابسته بودند ،بعد از اصلاح دینی ،تجرد و رهبانیت  را تکیه گاه اصلی خدمت مستقل زنان در کلیسای اولیه و قرون وسطایی بود بر انداخت . و نظام پدر سالار را پذیرفتند که سکوت و تابعیت می باشد و فرمان از آن شوهر است و زن به امر خدا مجبور به اطاعت است.

در دوره ی روشنگری نظام تعادل و برابر معتقد بودند که حتی می توان گفت در قرن نوزدهم به انتصاب زنان به مقام کشیشی قائل شدند.(11) به عنوان مثال :در یازده فوریه سال 1989مادر روحانی باربارا هاریس که کشیش کلیسا ی اسقفی بود به اسقفی کلیسایش در اسقفایش ماسوچست منصوب شد این چرخش عمده در تاریخ کلیسابود .(12)

تقدیس ازدواج:

مسیحیت با معرفی ازدواج به عنوان یکی از آیین های مقدس و شعائر دینی ،جایگاه خاصی برای ازدواج قائل است در الهیات مسیحی شعائر دینی آدابی هستند که به واسطه ی آنها فیض خداوند از طریق نامرئی به انسان می رسد.(13) ازدواج در مسیحیت یک پدیده طبیعی و صرفا عملی دنیوی و انسانی تلقی نمی شود بلکه جایگاهی آسمانی و برتر از حیات دنیوی دارد.  شاید بتوان گفت که ازدواج در مسیحیت نه تنها بر آورنده ی نیازهای مادی نیست. و به قصد رسیدن به این هدف،یا به منظور تامین اغراض دنیوی، به اهداف غریزی و حیوانی انجام نمی پذیرند.(14)مسیحیان هنگام ازدواج متعهد میشوند و یکی شدن مرد و زن را نشانه ی آشکاری برای محبت خدا به بشر و محبت به مسیح به شاگردانش قرار میدهند به همین علت مسیحیان ازدواج را التزام و متعهد در طول زندگی میشمارند و یا طلاق و تجدید فراش در زمان حیات همسرمخالفند.(15)

تکالیف و حقوق زن نسبت به شوهرش در مسیحیت :

1)محبت و احترام به زن :

محبت نمودن به زن از جانب شوهر چیزی است که در کنار سفارش زنان به اطاعت از شوهر عنوان شده است و از شوهران خواسته شده که رفتاری شایسته همراه با احترام با همسران خود داشته باشند ، این مسئله را می توان در نامه های پااولوس و پطرس مشاهده نمود . پااولوس در نامه اش به مسیحیان افسس می نویسد :شما ای شوهران همسران خود را همان طور دوست بدارید که مسیح کلیسای خود را دوست داشت.شوهر نیز باید با زنش همین گونه رفتار کند که او را همچون قسمتی از وجود خود دوست داشته باشد.(نامه پااولوس به مسیحیان افسس 33:5-24)

پطرس نیز در می گوید :...و شما باید با همسرانتان با احترام رفتار کنیدچون ایشان ظریفتر از شما هستند  در ضمن فراموش نکنید که ایشان شریک زندگی روحانی و برکات الهی شما می باشند .اگر با ایشان آنگونه که شایسته است رفتار نکنید دعاهایتان مستجاب نخواهد شد .(نامه پطرس 7:3 ).

 

 

 

2)وظایف زن دربرابر همسر:

اولین وظیفه زن در قبال همسر خویش، همان اطاعت از اوست. در کلیسا وظیفه حراست از زن را به شوهرش محول و زن را موظف به اطاعت از شوهر می کرد (چرا که ) این مرد بود که شبیه خداوند آفریده شده بود نه زن ، پس زنان باید تابع شوهرانشان باشند.(16)

نکته ی دیگر که در مسیحیت و برخی از متون تاریخی اشاره شده است این است که :آفرینش زن صرفا به جهت خدمت مرد بودپااولوس در نامه اش به قرنتیان 9:11 می نویسد نخستین مرد که آدم بود برای حوا آفریده نشد بلکه حوا برای آدم آفریده شد...

بنا براین زن درمحیط خانواده مطیع شوهر بوده و اطاعت از شوهر همانند اطاعت از مسیح بر او واجب است .

جایگاه مادری در مسیحیت :

در دنیای هنر مسیحی از سالهای بسیار دور و قرون وسطی نقاش ها و تصاویر بسیاری از مریم به جای مانده است که مریم در نقش یک مادر کودکش در آغوش گرفته است .این تصاویر هنری که نمایش دهنده ی مریم در جایگاه مادر است بازتاب علاقه و توجه عموم به نقش مادر است.(17)

طلاق:

هر کس زن خود را طلاق دهد و دیگری را نکاح کند زانی بود و هر کس  زن مطلقه مردی را به نکاح خویش در آورد زنا کرده است !

برای بررسی دقیق تر این مسئله وقتی به کتب دیگر مراجعه می کنیم می بینیم که در برخی از آنها به طور کلی اشاره شده است که مسیح (ع) طلاق را تحریم نمود(18)در صورتی که با توجه به اختلافات اناجیل نمی توان حکم قطعی آن حضرت را در این باوربدست آورد مگر اینکه منابع دیگری غیر از اناجیل و یا برخورد کلیسا و روحانیون مسیحی با این مسئله، منشا چنین حکمی قرار گرفته باشد .چرا که بنا به اظهار برخی کتب تاریخی روحانیون مسیحی پس از رحلت مسیح طلاق را در میان مسیحی ممنوع نمودند و عقد ازدواج را تنها به وسیله مرگ یکی از طرفین قابل حل دانستند.(19)و همین عمل آنان یعنی به رسمیت شناختن طلاق موجب شد که در بسیاری از ملل مسیحی دولت در مقابل درخواست مردم برای قانونی کردن طلاق علاوه بر به رسمیت شناختن آن به زن و مرد به طور یکسان با آزادی کامل، استفاده از حق طلاق دهد که نتیجتا منجر به افزایش شدید آمار طلاق در این کشورها گردید.به طوری که متصدیان امر را بر آن داشتند که در فکر افزایش حدود و شرایطی برای طلاق افتادند و یا برای آن موارد خاصی را معین فرمودند ویا آنکه به کلی حق طلاق را در حقیقت از دست زن و مرد گرفته و به دست دادگاهها و محاکمسپردند.(20)

زن در اجتماع : 

1- حجاب معروف است که راهبه های مسیحی (کاتولیک )سرهایشان را برای صدها سال می پوشاندند.اما همه آنها این چنین نبودند.اکنون می خواهم شما بدانید که سر هر مرد، مسیح است وسر هر زن ،مرد است و سر مسیح خداست .مهر مردی که با سر پوشیده دعا یا ابلاغ وحی پیامبری کند سر خود را رسوا می نماید .وهر زنی که با سر برهنه دعا یا ابلاغ وحی پیامبری کند سر خود را رسوا می سازد . زیرا مثل این است که سرش تراشیده شود. اگر زنی موی سرش را نمی پوشاند باید آن را از ته کوتاه کند  و اگر کوتاه کردن یا تراشیدن موی سر برای زن مایه ننگ و رسوایی است باید سر را بپوشاند . مرد نباید سرش را بپوشاند زیرا او صورت وجلال خداست . اما زن جلال مرد است ؛ زیرا مرد از زن نیست بلکه زن از مرد است و نیز مرد برای زن آفریده نشده . بلکه زن برای مرد آفریده شده است . بدین جهت و به خاطر فرشتگان زن می باید عزتی بر سر داشته باشد.

2-   تعلیم و تربیت زنانی که قصددارند مذهبش را یاد بگیرند: نگرش پولس مقدس در عهد جدید روشن تر از تورات نیست . در همه ی تجمع های قدیسان در کلیسا زنان باید ساکت باشند و نبایند سخنی بگویند بلکه باید مطیع قانون باشند اگر آنان می خواهند درباره ی موضوعی پرسش کنند باید از همسران خود در خانه بپرسند زیرا سخن گفتن زن در کلیسا ننگین و شرم آور است .(21)

3- میراث بری زن بنا بر یک سنت پیوسته از زمان تورات و انجیل ،اعضای مونث خانواده یعنی زنان و دختران هیچ حقی با عنوان ارث در اموال خانواده ندارند بر پایه ی بیشتر اندیشه ها و باورهای قدیمی درباره ی ارث .اعضای مونث خانواده بخشی از اموال و به دور از شخصیت حقوقی یک وارث مثل یک برده به شمار می آیند .در حالی که بنا بر قوانین موسی (ع)دختران فقط در صورتی که اولاد پسری باقی نمانده باشد ارث می برند .حتی در چنین موقعیتی همسر (زن)را جزء وارثان نمی دانند.

4- نذر و پیمان بنا بر تعالیم کتاب مقدس مرد باید به همه ی پیمان های خود با خداوند وفادار بماند و عهد خود را نشکنند اما نذر و پیمان زن لزوما به عهده وی نیست و باید پدرش موافقت کند اگر در خانه ی وی زندگی می کند و اگر ازدواج کرده است باید رضایت همسرش را جلب کند و اگر آنان (پدر و همسر )نذر و پیمانهای وی را نپذیرفتند ،هیچ یک از آنها ارزش و اعتبار نخواهند داشت . گفتنی است تعالیم کتاب مقدس درباره ی نذر و پیمان های زنان تا اوایل همین قرن پیامدهایی منفی برای زنان یهودی و مسیحی داشته است .زن متاهل در دنیای غرب جایگاه اجتماعی و حقوقی نداشته کارهایش ارزش قانونی ندارد و شوهرش می تواند قراردادها،معاملات یا قرار و مدارهایی را که او گذاشته باطل اعلام کند .زنان در غرب (که بزرگترین وارثان میراث یهود و مسیحیت اند)نمی توانند قراردادی (الزام آور )ببندند.زیرا آنان عملا در تملک شخص دیگری هستند.زنان غربی به سبب این نگرش کتاب مقدس به جایگاه آنان ،حدود دو هزار سال رنج و مصیبت کشیده اند.

نتیجه:

به طور کلی مسیحیت اولیه نهضتی مساوات طلب بود که زنان در آن نقش برجسته ایفا کردند نه تنها عیسی به زنان کمک کرد و از آنها بسیار کمک گرفت بلکه زنان آشکارا نقش مهمی را در زندگی و هدایت کلیسای اولیه ایفا کردند و ملاحظه شد در کتاب مقدس خطاب به زنان به چشم می خورد در حالیکه در اسلام خطاب به مردان می باشد . دیدیم در آیین مسیحیت نیز گر چه سراسر مهربانی و رحمت است و در آن به مدارا با زنان سفارش شده ولی پس از تحریف ارزش زن در آن بسیار پایین آمد . زن شری ضروری ،وسوسه ای طبیعی و ... است وزن را همان "حوایی" می دانند که آدم را از فردوس برین محروم ساخت و هنوز آلتی در دست شیطان است .(22)

منابع:

1)آشتیانی جلال الدین تحقیقی در دین مسیح تهران نشر نگارش 1389

2)زنان و گفت و گوی تمدنها و مقالات همایش زن در گفت وگوی تمدنها 1381تهیه و تنظیم امور مشارکت زنان ریاست جمهوری تهران –برگ زیتون

3)هانس کونگ،زن در مسیحیت هفت آسمان مترجم طیبه مقدم و حمید بخشنده

4)مریل سی ،تنی،معرفی عهد جدید ترجمه ِ طاووسمیکاییلان ج اول 1362

5)دورانت ویل ،تاریخ تمدن ترجمه ابوطالب صارمی آموزش پرورش1371

6)مصطفوی جواد بهشت خانواده مشهد 1388

7)علویقی علی اکبر زن در آیینه تاریخ تهران 1385

8)مجله هفت آسمان شماره ی 18عظیمی دخت سید حسین

9)مری جویور در آمدی به مسیحیت مترجم حسن قنبری

10)هاروی کاکس مسیحیت عبدالرحیم سلیمانی

11)مک آفی برون ،رابرت ، روح آیین پروتستان فریبرز مجیدی

12)مولند ،اینار ،جهان مسیحیت محمد باقر انصاری و مسیح مهاجری

13)میشل توماس ، کلام مسیحی حسین توفیقی

14)هولم جین جان ، بوکر زن در ادیان بزرگ جهان ترجمه ِ علی غفاری

15)محمد حسین آل کاشف الغطاء پژوهش درباره ِ انجیل و مسیح ترجمه ِ سید هادی خسرو شاهی

16)آموزگار حبیب اله زن در جامعه

17)نوری- یحیی حقوق زن در اسلام و جهان

18)عبد العظیم شریف زن در اسلام

19)آرمسترانگ کرن خداشناسی از ابراهیم تاکنون دین یهود مسیحیت و اسلام ترجمه محسن سپهر

20) jhon bowker.women the ox ford dictionary of word releiginp ج104

پاورقی:

(1)جلال الدین آشتیانی تحقیقی در دین مسیح ص 39

(2)زنان و گفتگوتمدنها((مقالات همایش زن در گفتو گوی تمدنها ص 133

(3)هانس ،گونگ ،زن در مسیحیت هفت آسمان ص 183

(4)مریل سی ،تنی ،معرفی عهد جدید طاووس میکائیلان ج 1ص200

(5)ویل دورانت تاریخ تمدن ترجمه ابوطالب صارمی و همکاران ج1ص112-111

(6)جواد مصطفویبهشت خانواده ص 378

(7)علی اکبر علویقی زن در آئینه ی تاریخ ص 37

(8)مجله هفت آسمان شماره 18

(9)مجله هفت آسمان  شماره ی 18

 (10)مری جو ویور در آمدی به مسیحیت مترجم حسن قنبریص409

(11)مجله هفت آسمان زن در مسیحیت

(12)هاردی کاکس عبد الرحیم سلیمانی

 (13)مولند1381ص37

(14)مک آفی برون 1920ص 285

(15)میشل  3770 ص95

(16) ویل ، دورانت ، تاریخ تمدن ،ترجمه ابوطالب صارمی و همکاران ،ج4،ص1111

(17)هولم جین جان ،بوکر زن در ادیان بزرگ  جمان ترجمه علی غفاری ص106-107

(18)محمد حسین ،آل کاشف الغطاءپژوهشی درباره ی انجیل و مسیح (ع)ترجمه سید هادی خسرو شاهی

(19)حبیب اله،آموزگار ، زن در جامعه ص285

(20)یحیی،نوری،حقوق زن در اسلام و جهان ص 222-223

(21)زن در اسلام مسیحیت و یهودیت .شریف عبدالعظیم محمد.مهدی گلجان

(22)jhon bowker.women the ox ford dictionary of word releiginp ج104

 

 


نظرات  (۱)

خوببئد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی