وبلاگ تحلیلی یوم الدین

تحلیل های سیاسی اجتماعی با مطالعات شخصی و پژوهشی(همراه با قلت عملایی)

وبلاگ تحلیلی یوم الدین

تحلیل های سیاسی اجتماعی با مطالعات شخصی و پژوهشی(همراه با قلت عملایی)

همیشه انتقاد و تخریب آسانتر از دفاع کردن است ،زیرا در دفاع نیازمند به اندیشیدن و تفکر هستیم .برخلاف انتقاد و یا تخریب که خیال و توهمات نقش اساسی در آن دارند .لذا عدد منتقدین افزون بر مدافعان است . ( مهدی فرش چی )
*
.** تمامی مطالب این وبلاگ تحلیل و تحقیق های خود نویسنده وبلاگ است و هیچ کپی برداری صورت نگرفته است - در حفظ حقوق نویسنده وبلاگ وجدان را در نظر داشته باش **
*
اینجا مطالبی برای اندیشیدن و فکر کردن هست.
.
درواقع این مطالب چکیده هزاران صفحه کتاب است که رو انها فکر و اندیشه شده و به تلخیص برای شما آماده شده.بخوان و باز تو روی انها اندیشه و فکر کن و بنشین پشت میز منتقدین برای جواب دادن.

31-جایگاه زن در اسلام

يكشنبه, ۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۹ ب.ظ

تا اینجا دیدیم ادیان قبل از اسلام بهخ دلیل تحریفات ایجاد شده در ان ها در موضوعات مختلف بسیار به راه خطا رفتند و بهع جای این که ایینی الهی برای بشریت باشند و انسان را به کمال هدایت کند او را به سمت و سویی میبرد که هیچ راه کمال در ان نیست.

خداوند عدالت را رعایت میکند و نه برابری را . در دیدگاه خداوند هیچ چیز برابر نیست ، در خلقت خداوند همه چیز با یک خطکش اندازه گیری نشده و با یک معیار به مخلوقات نگاه نویشود بلکه بر اسا ظرفیت و موقعیت هر مخلوق به ان نگاه میشود و هرگز موقیت یک سنگ در کوهستان های بی نام و نشان با درختی در جنگل های استوایی مورد مقایسه قرار نمیگیرد تا برابری بین ان ها شکل گیرد بلکه از نگاه عدالت زندگی ان ها را مورد تقدیر قرار میدهد.

درختی در مناطق استوایی اب و هوایی بسیار عالی برای زندگی دارد ، ...

میوه عهالی دارد و چهره ای زیبا ولی در دست انسان است ، مورد پرورش قرار میگیرد و مانند یک برده از او کار کشیده میشود . جفت جفت کنار هم مانند یک سلول کاشته میشوند رشد میکنند و باید هر سال میده بدهند و میوه ی ان ها چیده میشود . حالتی برده مانند دارد که اگر میوه ندهد بریده میشود. یا پرورش میابد تا در سن بلوغ قطعه قطعه شود و از چوبش استفاده شود و موارد دیگر ...

سنگی در کوهستان های دور افتاده حتی اگر گرانقیمت هم باشد ولی دور از موقعیت های تخریبی سنگ تراشی و جواهراتی قرار دارد اما باید سرمای کوهستان و دور افتادگی و شرایط سختی را تحمل کند.

هرچند از نگاه فلسفی رسالتی در تقدیر هرکدام است و استفاده شدن از ان ها برای خدمت به انسان است که مورد بحث ما نیست. بحث ما عدالت است که نگاه خداوندی است.

عدالت را به بیان ساده تر و قابل فهم تر میتوان در تصویر زیر دید :

عدالت                                  برابری

 

 

تحریف ها و انحرافات در ادیان به دلیل سود جویی ها ی روحانیون یهودی مسیحی و زرتشتی باعث شد تا کتاب ها و ادیان الهی از مسیر خود منحرف شود و خداوند برای رشد بشر کتاب و ایینی دیگر به ان ها میداد و طرق گفته حضرت مسیع علیه السلام در انجیل برنابا که اصیل ترین انجیل مسیحی است : اگر در دین تحریف نمیکردید خداوند دین دیگری نازل نمیکرد.اگر تورات را گرامی میداشتید نیازی به انجیل من نبود و شما انجیل مرا نیز تحریف میکنید و خداوند میسا ( نام پیامبر اخرالزمان در یهودیت = احمد = حضرت محمد (ص) ) را با دین خود نازل میکند ولی دیگر نمیتوانید ان را تغییر دهید و تحریف کنید.

این تحریف ها در ایران و در دین زرتشت نیز بود و بارز ترین موارد ان و مهم ترین ان را من موضوع زنان تشخیص دادم چون زنان مادران جامعه هستند و روی ان تمرکز میکنم و فقط در مواردی که در این کتاب در یهودیت مسیحیت و زرتشت اشاره شد صحبت میکنیم.

چطور ... ؟

زنان در دین اسلام جایگاه بسیار بالایی دارند و مادران امت اسلامی معرفی میشوند زیرا در دامان زنان پسران پرورش میابند و مردان جامعه میشوند و ازدواج میکنند و شوهرانی برای همسرانشان میشوند و ادامه نسل میدهند.اگر زن که عامل پرورش جامعه است امنیت روانی اقتصادی اجتماعی نداشته باشد نمیتواند فرزندانی برای جامعه تربیت کند که برای بشریت مفید باشد و همان ها یا مادر میشوند یا پدر  و همسرانی برای زنان و شوهران و اگر مردانی پروش دهند که مناسب جامعه نباشند با همسران خود پرخاش گر و ظالمانه رفتار میکنند و این رفتار در تربیت فرزندان در همسر تاثیر گذار است و فرزندان رفتار های پدر در خانواده و مارد خود را میبینند و مادر نمیتواند درست تربیت کند و میتوان در نگاه یک جامعه بشری 7 ملیاردی اینده ان را دید.همان طور که امروزه در جامعه خانوادگی غربی ، زنا زادگانی که پدر و مادر نا مشخص دارند یا امار ازدواج ها یا هرزگی ها ی خیابانی و فحشا و تجاوز ها و بیماری های روانی و هزاران مورد دیگر را میتوان دید.

قبل از اسلام در سه دین بزرگ بشری دیدیم که زن حتی لغب انسان به خود نداشت و اگر داشت نمادین بود.مانند این که یک تکه ناننی در اوج گرسنگی به فردی بدهند تا او را همچنان به کار گیرند.زن به ارث میرسید و پسر میتوانست زنان پدرش را روی ان پارچه ای بیندازد و ان را به خانه خود ببرد و از او استفاده کند.مانند اسباب منزل تلقی میشد. زن به عنوان شاهد در نظر گرفته نمیشد حق ارث هرگز نداشت عادت ماهانه ی او که امری الهی و خدادادی برای بهداشت رحم میباشد را باید با ترکیب خاکستر و ادرار گاو روزهایی را سپری میکرد و وای به حال فرزند مرده زاییدن.در هر سه دین مسیحیت یهودیت و زرتشت به قدری انجحرافات و نگاه ابزار گونه و حیوانی به زن بالا بود که خداوند برای اتمام این ظلم به مادران جامعه بشری در تکمیل ادیان الهی در دین اسلام قوانینی تصویب کرد که مقام و منزلت زن ره تا پادشاهی بالا برد .... پادشاهی در خانه که مرد وظیفه فراهم اوردن تمام نیاز های مالی روحی و روانی او را به گردن دارد و حتی زن از برای شیر دادن و یا تربیت فرزند و حتی خانه داری میتواند از مرد طلب پول کند و مزد ان را بگیرد وگرنه مرد باید کنیزی برای زن بگیرد....

با توجه به مواردی که در سه دین در بخش های قبل گفته شد حال به برسی دیدگاه اسلام به زن میپردازیم.دیدگاهی که بیشترین تاثیر در مسلمان شدن زنان در جهان داشت چه برسد به زنان ساسانی در زمان حمله اعراب ...

چه مواردی ؟

تهمت زدن در اسلام گناه بزرگی است مخصوصا تهمت زدن به زنان مومن و مردانی که همسران خود را به چشم بد نگاه میکنند و به ان ها میخواهند تهمت بزنند خداوند در قران انچنان دست و پای مردان را برای این کار بسته و سخت گرفته که هر مردی به هر دلیلی که دلش خواست یا برای منافع شخصی جرات همچین کاری به خود ندهد.

خداوند برای مردان مسلمانی که به زنان خود تهمت زنا میزنند و نتوانند ان را ثابت کنند هشتاد ضربه شلاق (حد|) در نظر گرفته.مرد مسلمانی که برای طلاق دادن زن خود یا دلیلی دیگر در دادگاه به زن خود تهمت زنا میزند و از اثبات ان ناتوان باشد دادگاه حکم حد را روی مرد اجرا میکند و حق زن و ابروی زن به شدت دفاع میکند و توصیه میکند هرگز به ان ها دلسوزی نکنید.

خداوند در قران زنان و مردان مسلمان را انقدر به بنیان خانواده نزدیک میکند و به بنیان خانواده اهمیت میدهد و احساس زن مرد را نسبت به خیانت بد و زشت میداند که به مرد زنا کار و زن زنا کار دستور 100 ضربه شلاق میدهد به هیچ وجه ارضای نیاز جنسی را خارج از ازدواج قبول ندارد و اجازه نمیدهد افراد در جامعه برای ارضای غریضه محترم و مقدس جنسی به هر قیمتی ان را با هر انسانی مانند حیوان به انجام برسانند زیرا انسان است و اگر قانون جنگل در ارضای جنسی حاکم باشد هیچکس خانواده تشکیل نمیدهد که فرد حس پدری داشته باشد و برای فرزندان وقت بگزارد و مادری دیگر پیدا نمیشود که نسبت به تربیت فرزند خود احساس مسولیت کند و جامعه ای مانند زنا زادگان اروپاییان و امریکاییان تشکیل میشود و قران هرگز به جامعه مسلمان اجازه این را نمیدهد و باید در جامعه اسلامی خانواده شکل گیرد و هر فرزندی دارای پدر و مادری باشد که واقعا پدر و مادر او هستند و در کانون خانواده رشد کنند.

در جامعه اسلامی هیچ کس حق ندارد زنی شوهر دار ره بدون دلیل به زنا متهم کند و در صورتی که شاهدی نداشته باشد مجازات میشود و مردانی که زنان خود را به زنا متهم میکنند و اگر شاهدی و دلیل اثباتی نداشته باشند با مجازات رو به رو خواهند شد.

نگاهی به ایات قران می اندازیم ... :

-          بسم الله الرحمن الرحیم

[این‌] سوره‌اى است که آن را نازل و آن را فرض گردانیدیم و در آن آیاتى روشن فرو فرستادیم، باشد که شما پند پذیرید.(۱به هر زن زناکار و مرد زناکارى صد تازیانه بزنید، و اگر به خدا و روز بازپسین ایمان دارید، در [کار] دین خدا، نسبت به آن دو دلسوزى نکنید، و باید گروهى از مؤمنان در کیفر آن دو حضور یابند. (۲مرد زناکار، جز زن زناکار یا مشرک را به همسرى نگیرد، و زن زناکار، جز مرد زناکار یا مشرک را به زنى نگیرد، و بر مؤمنان این [امر] حرام گردیده است. (۳و کسانى که نسبت زنا به زنان شوهردار مى‌دهند، سپس چهار گواه نمى‌آورند، هشتاد تازیانه به آنان بزنید، و هیچگاه شهادتى از آنها نپذیرید، و اینانند که خود فاسقند. (۴مگر کسانى که بعد از آن [بهتان‌] توبه کرده و به صلاح آمده باشند که خدا البته آمرزنده مهربان است. (۵و کسانى که به همسران خود نسبت زنا مى‌دهند، و جز خودشان گواهانى [دیگر] ندارند، هر یک از آنان [باید] چهار بار به خدا سوگند یاد کند که او قطعاً از راستگویان است. (۶و [گواهى در دفعه‌] پنجم این است که [شوهر بگوید:] لعنت خدا بر او باد اگر از دروغگویان باشد. (۷و از [زن،] کیفر ساقط مى‌شود، در صورتى که چهار بار به خدا سوگند یاد کند که [شوهر] او جداً از دروغگویان است. (۸و [گواهى‌] پنجم آنکه خشم خدا بر او باد اگر [شوهرش‌] از راستگویان باشد. (۹و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود و اینکه خدا توبه‌پذیر سنجیده‌کار است [رسوا مى‌شدید]. (۱۰) در حقیقت، کسانى که آن بهتان [داستان اِفک‌] را [در میان‌] آوردند، دسته‌اى از شما بودند. آن [تهمت‌] را شرّى براى خود تصوّر مکنید بلکه براى شما در آن مصلحتى [بوده‌] است. براى هر مردى از آنان [که در این کار دست داشته‌] همان گناهى است که مرتکب شده است، و آن کس از ایشان که قسمت عمده آن را به گردن گرفته است عذابى سخت خواهد داشت. (۱۱چرا هنگامى که آن [بهتان‌] را شنیدید، مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند: «این بهتانى آشکار است»؟ (۱۲چرا چهار گواه بر [صحت‌] آن [بهتان‌] نیاوردند؟ پس چون گواهان [لازم‌] را نیاورده‌اند، اینانند که نزد خدا دروغگویانند. (۱۳و اگر فضل خدا و رحمتش در دنیا و آخرت بر شما نبود، قطعاً به [سزاى‌] آنچه در آن به دخالت پرداختید، به شما عذابى بزرگ مى‌رسید. (۱۴آنگاه که آن [بهتان‌] را از زبان یکدیگر مى‌گرفتید و با زبانهاى خود چیزى را که بدان علم نداشتید، مى‌گفتید و مى‌پنداشتید که کارى سهل و ساده است با اینکه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود. (۱۵و [گر نه‌] چرا وقتى آن را شنیدید نگفتید: «براى ما سزاوار نیست که در این [موضوع‌] سخن گوییم. [خداوندا،] تو منزهى، این بهتانى بزرگ است.» (۱۶خدا اندرزتان مى‌دهد که هیچ گاه دیگر مثل آن را -اگر مؤمنید- تکرار نکنید. (۱۷و خدا براى شما آیات [خود] را بیان مى‌کند، و خدا داناى سنجیده‌کار است. (۱۸کسانى که دوست دارند که زشتکارى در میان آنان که ایمان آورده‌اند، شیوع پیدا کند، براى آنان در دنیا و آخرت عذابى پر درد خواهد بود، و خدا[ست که‌] مى‌داند و شما نمى‌دانید. (۱۹و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود و اینکه خدا رئوف و مهربان است [مجازات سختى در انتظارتان بود]. (۲۰)

n     در اسلام شهادت دادن زن قانونی و محترم شمرده میشود و زن مانند یک مرد رتبه انسان بودن دارد و مانند ادیان دیگر شهادت او بی اهمیت نیست.او میتواند از خود دفاع کند او میتواند شهادت دهد او میتواند از تمامی حقوق انسانی برخوردار باشد او حتی میتواند با دلایلی که اسلام حق برای او داده است از همسر خود طلاق بگیرد و موارد بسیاری دیگر.

 

n     در مواردی مانند این که مردی به دختری باکره تجاوز کند در ایین یهود تحریف شده مرد با 50 مثقال نقره ! آن هم به پدر دختر نه به خود دختر ! و تا اخر عمر باید زن او باشد و نتواند از او جدا شود !

 

n     اما در اسلام کاملا برعکس است. ما در اینجا وارد موارد احکام اسلامی به دلیل حساسیت موضوع نمیشویم اما موضوع کاملا مشخص این است که هزینه ای اگر مرد تجاوزگر میدهد به خود دختر میدهد و نه به پدر او و این حق خود دختر است که به اجبار به او تجاوز شده و در صورتی که به اجبار نبوده باشد باز هم همان موضوع است و به پدر دختر هیچ مبلغی نمیرسد.

 

n     نگاه یهودیان به زن نگاهی تحقیر آمیز است.چنانچه در صفحات قبل خواندیم : درتلمود که دومین کتاب یهودیان بعد ازتورات است(هرچند یهودیان ارزش تلمود را بالاتر از تورات میدانند) ، دعایی وجود دارد که جایگاه زن درخانواده ودرنگاه آیین یهود را تبیین می کند . « انسان موظف است که هرروز این سه دعای برکت را بخواند : متبارک است خدایی که مرا یهودی خلق کرد ، که مرا زن نیافرید وکه مرا یک بیسواد وبی معرفت به وجود نیاورد .»   -   در حالی که در اسلام این موضوع کاملا رد شده است و هرگز اینگونه به زن نگاه نمیشود . تنها برای یک نمونه ساده میتوان به قرآن نگاه کرد زمانی که حضرت محمد را کافران به تمسخر گرفته بودند که تو ابتر (دم بریده-کسی که پسر ندارد تا نسل او را ادامه دهد ) هستی و خداوند برای وجود حضرت زهرا (س) در کتاب خود سوره کوثر را نازل میکند و مقام و مرتبه ای در دین اسلام به او میدهد که تا به امروز بسیار مورد توجه مسلمانان است.نقش مادر نقش خواهد و در کل نقش "زن" در اسلام ان قدر بزرگ و وسیع و مورد احترام است که زن هایی مانند حضرت فاطمه حضرت زینب ، ام کلثوم ، حضرق رقیه ، همسر فرعون ، حضرت مریم و دیگر زن هایی که در ایین اسلام مقام بزرگی دارند کم نیستند و همیشه به احترام گذاشتن به زن به عنوان مادر امت اسلامی تاکید بسیار فراوان شده است.احادیثی از پیامبر و امامان شیعه بسیار است که زن را در حریم و سنگر اسلام محافظت میکند.برای نمونه پیامبر و حضرت علی میفرمایند : شوهری که به همسر خود سیلی بزند خداوند او را با صورت در اتش جهنم میسوزاند .... از این دست احادیث بسیار است و اینجا جای آن نیست و خواننده خود باید به تحقیق در این موضوع بپردازد و با دست پر برخواهد گشت.

n     در ایین یهود ازدواج عامل جدایی دختر از خانواده است اما اسلام با این که بیرون رفتن زن از خانه را منوط به اجازه شوهر به عنوان سرپرست او میداند اما در مورد سله رحم این اجازه را به او داده است که اگز شوهر از روی ظلم به او اجازه سله رحم نمیدهد میتواند خودش به دیدار خانوهده خود برود هرچند به دست اوردن دل همسر برای این کار بهتر است.

n     در یهودیت مهریه به عنوان خریدن دختر است و رضایت پدر شرط اصلی ازدواج ، در حالی که در اسلام هرگز به زن به چشم کالا نگاه نشده. در اسلام مهریه به عنوان مهر و محبت و چشم روشنی و در واقع هدیه ای از طرف مرد به زن تعریف شده تا دل زن ره به دست بیاورد زیرا که این مرد است که به زن محتاج است در حالی که دختر در خانه ی پدر خود تحت کفالت او است و این مرد است که به مهر و محبت زنانه نیاز دارد و میخواهد کفالت او را قبول کند و اینگونه قوانین اسلام کفالت زن را از پدر به همسرش میدهد تا زن هرگز مشغله فکری از باب مالی و نیاز های زندگی نداشته باشد و تمام این ها را همسر " باید " تامین کند هرچند از طرفی زن را مکلف کرده مردی که برای زندگی در حال تلاش است را تحت فشار قرار ندهد و هرچه شوهر در توان داشت و به خانه اورد قبول کند و طلب اشرافیگری که در توان مرد نیست از او نداشته باشد.اجازه پدر دختر شرط اصلی نیست ، اجازه پدر به معنی این است که اگر دختر صلاح خویش را ندانست و احساساتی عمل کرد پدر وارد شود و نگذارد دخترش به دام فردی بیوفتند که هر ذهنیتی برای ازدواج دارد جز زندگی مشترک و به منافع شخصی نگاه میکند نه ازدواج . اینجا است که اجازه پدر محترم شمرده میشود و وارد است.

n     در  مورد قانون ارث زنان ازدواج کرده سهمی از ارث ندارند حتی زن های پدر به ارث گرفته میشود. اسلام این سنت بیپایه را منسوخ کرده و نه تنها زن را از کالا بودن و ارث برده شدن نجات داد بلکه حتی او را در ارث سهیم کرد چه ازدواج کرده باشد چه نکرده باشد.

n     در نگاه مسیحیت زن حکم کنیز و بنده یا برده را دارد و روح او جز روح حضرت مریم ، بین انسان و حیوانیت است ! اسلام تمام این تفکرات بیهوده و پوچ و ظالمانه را جمع کرد و زن را از ظلمی که به او میشد نجات داد و به مقام والایی که لیاقت ان را دارد رساند.برای مثال زن در احکام اسلامی مانند پادشاهی است که تنها مدیریت میکند.زن میتواند در برابر شیر دهی و تربیت فرزندان مرد از او هزینه دریافت کند.زن در خانه شوهر وظیفه خانه داری و کار کردنی ندارد و در قبال انها میتواند از شوهرش هزینه دریافت کند و مرد باید این هزینه را تقبل کند.زن در خانه شوهر اگر نیاز به کنیز داشته باشد مرد باید برای او کنیزی بگیرد.زن حتی میتواند از شیر دادن به فرزندان خود داری کند و مرد باید برای فرزندان دایه بگیرد ، مگر ان که در قبال همه ی این کار ها زن خودش قبول کند که دلی و برای مهر و محبت بین خودش و همسرش این کار ها را متقبل شود.اما در مقابل یک سری وظایف بر مرد در اسلام هست که برای زن باید تامین کند .  نفقه که شمال خوراک پوشاک مسکن و و سائل مورد نیاز است.اسایش و ارامش زن در خانه و بسیار موارد دیگر که در این کتاب نمیتوان بحث کرد و خواننده خودش باید استین ها را برای تحقیق بالا بزند.

n     در نگاه مسیحیت تازه در سال 1989 با این که شاید روحانیون زن در کلیسا ها تک موردی وجود داشتند اما به صورت رسمی کشیش های زن را به رسمیت شمردند اما در اسلام از همان ابتدا زنان درس فقه و دین میآموختند و هیچ محدودیتی برای آنان نبود.حضرت فاطمه و حضرت زینب از جمله نمونه های بارز اموزه های دینی برای زنان میباشند که حی میتوان جدا از ایندو بزرگوار مادر سید رضی " نویسنده نهج البلاغه" را نیز نام برد که زنی دانشمند در علوم دینی بود.

n     در مسیحیت : هر کس زن خود را طلاق دهد و دیگری را نکاح کند زانی بود و هر کس  زن مطلقه مردی را به نکاح خویش در آورد زنا کرده است ! --- در نگاه اسلام هرگز به زن اینگونه نگاه نمیشود.زن میتواند تحت شرایطی از همسر خد طلاق بگیرد. زنی که طلاق میگیرد انسان است و نیاز جنسی دارد و در اسلام هیچ محدودیتی برای ازدواج مرد با زن مطعله وجود ندارد و زنی که از همسر خود طلاق گرفته بدون هیچ محدودیتی در اجتماع حضور دارد فعالیت میکند و میتوانددوباره ازدواج کند . ( خواننده برخی موارد اجتماعی فرهنگی را نباید با احکام دینی اشتباه کند) و اسلام طلاق را حقی برای زن و مرد میداند که نمیتوانند با هم بسازند و هرگز نباید زندگی مشترک محل زجر کشیدن باشد بلکه ازدواج در نگاه اسلام محل رشد و تکامل و ابراز احساسات است. ( تحقیق خواننده در اینجا بسیار به او کمک میکند تا احکام و موارد و احادیث اسلامی و امامان را در برابر برخورد زن و شوهر با هم را مطالعه کند حتی در موارد جنسی )

n     زرتشت از اهورامزدا پرسید : که اگر زنی، فرزندی مرده به دنیا آورَد مزداپرستان باید با این زن چه کنند؟

و اهورامزدا پاسخ می دهد : که باید این زن را سی گام دور از آب و آتش و مردم اشَوَن نگه دارند و حتی در جایی که گاوها و گوسفندان نیز از آنجا عبور کنند. باید گرداگرد آن زن، دیواری برآورند. اولین خوراک این زن هم باید سه یا شش یا نه جام گمیز (ادرار گاو) به همراه خاکستر باشد. این زن نباید تا سه شب آب بنوشد.!! و باید تا نه شب دیگر تنها بماند و جدا از مزداپرستان زندگی کند. سپس باید تن و جامه ی خود را با ادرار گاو نر و آب بشوید تا پاک شود. البته دیگر هیچ کس حق ندارد از لباس های او استفاده کند مکر افراد ناپاک! [1]

[۱]. وندیداد ، پژوهش ژام دارمستتر ، ناشر دنیای کتاب ، تهران ، ۱۳۸۴ ، ص ۱۲۷ - ۱۳۰

شگفت انگیزتر از همه این است که در بند هفتادم از فرگرد هفتم، چنین آمده است که :

 زرتشت از اهورامزدا پرسید: «ای دادار جهان استومند، ای اشون؛ اگر تن ناپاک آن زن دچار تب لرزه شود یا آسیب های دوگانه ی گرسنگی و تشنگی بدو روی آورد، آیا رواست که آب بنوشد؟»

 در بند هفتاد و یکم اهورامزدا پاسخ می دهد : که این زن در این حالت می تواند با اجازه ی موبدان یا دیگر مردان آب بنوشد! و در بند هفتاد و دوم آمده است که این زن -حتی در حال تشنگی زیاد- اگر بدون اجازه ی موبدان، آب بنوشد باید چهارصد تازیانه بر او زد! [2] 

[۲]. وندیداد ، پژوهش ژام دارمستتر ، ناشر دنیای کتاب ، تهران ، ۱۳۸۴ هـ ش ، ص ۱۵۵ - ۱۵۶  

 

انچه کاملا مشخص است انحرافات عجیب در دین زرتشت در قسمت حقوق انسانی و اجتماعی با زن کاری کرد که مشابه ان را در برده داری آمریکایی ها از سیاه پوستان افریقایی میدانیم.البته نباید انچنان نگاه کرد که در تمامی موضوعات اینگونه بوده.خیر.در ایین زرتشت به زنان نیز توجه میشد ولی رفتار هایی غیر انسانی که با زن داشتند کاملا حس پارادوکس در انسان ایجاد میکند.

با ورود اسلام به ایران کاملا موضوع تغییر کرد.اسلام هیچ یک از رفتار هایی که مسیحیت یهودیت و مخصوصا زرتشت تحریف شده و از بین رفته با زن کرد در ایین خود نداشت.اسلام زن را با ایین خود به جایگاه اصلی و حقیقی خود برگرداند.در اسلام زنی که فرزند مرده به دنیا بیاورد هیچ ایینی تعیین نکرده.به این معنی که اب از اب تکان نخورده است.در مورد عادت ماهانه زنانه نیز در ایین اسلام هیچ کس حق "تو" گفتن به زن نیز نداردنه از قسل با ادرار تازه گاو خبری هست نه از خوردن ترکیب خاکستر با ادرار گاو.تنها نماز و روزه از تکالیف زن تا مدت عادت ماهانه معاف و در اینده غذای ان را باید به جا بیاورد. ... هیمن و بس ... زن همچنان در کنار خانواده خود خواهد بود فرزندان خود را در اغوش خواهد گرفت با همسر خود زندگی خود را ادامه میدهد و نه گودالی هست و نه قسل با ادرار گاو و نه از گرسنگی تشنج کردن و اجازه روحانیون را خواستن و  نه فاصله گرفتن مرد از او برای غذا دادن به اندازه سه گام و نه زندانی شدن در مکانی که هیچ درختی از ان نیست !

اسلام با ورود خود به ایران تمام این ایین انحرافی را ریشه کن کرد و زن را به انمچه که لایق ان است برگرداند.

n     در احکام زرتشتی مرد گناه کار باید دختر باکره خود را با جهیزیه و پول به همراه زیورالات برای روحانیون زرتشتی میبرد و اگر ان دختر خواهری داشت او را نیز با خود باید همراه میبرد تا گناه مرد گناه کار بخشیده شود ! آیا اسلام که وارد ایران شد و ایین بخشش گناهان فقط توبه خالص از انسان میخواهد که تصمیم بگیرد دیگر سمت گناه نرود و هزار بار هم اگر توبه را شکست ولی باز امید خود را از خداوند از دست ندهد و در راه انجام ندادن ان گناه قدم بردارد و تلاش کند تا گناه نکند ، و چنین توبه ای را خداوند قبول میکند ... کسی هست این ایین را به جای فدا کردن دختران خود قبول نکند ؟ نه هزینه ای نه فدا کردن دختری نه زیور الاتی ... تنها قلبی و با ارده ای محکم و پشیمانی و درک گناه خود توبه کردن.همین و بس ... اسلام همیشه خود را اسانترین دین نیز معرفی میکند و برای همین مورد توجه همگان قرار میگیرد.مخصوصا در ایران باستان با تحریفات زرتشتی که تنها در اینجا قطره ای از دریا ان را خواندیم.

n     در ایین زرتشت قیمت یک زن برابر با یک برده از جنس مرد برابر میکرد در حالی که در اسلام قیمت یا دیه زن برابر با قیمت برده نیست.قیمت یک زن نیمی از قیمت یک مرد عادی است چه از اشراف باشد چه از خلیفه گان چه از فقیران و کنیزان. ان هم برای این است که مرد در ایین اسلام کسی است که مدیریت و هزینه های خانواده را تامین میکند و زن و فرزندان در خانه زندگی میکنند بنابر این با فوت شدن یا به قتل رسیدن مرد خانواده زن و فرزندان چه میکنند؟ صحبت کردن بیشتر در این موضوع در این کتاب امکان پذیر نیست.

از طرفی دیگر یکی از عواملی که بسیار در مسلمان شدن ایرانیان تاثیر گذاشت برچیده شدن نظام طبقاتی در جامعه بود که باعث گسترش علم آموزی در بین جامعه شد که در کتاب بعدی مفصل صحبت خواهد شد.

-         به این گونه میبینیم که اسلام با ورود خود به ایران ایرانیان را مجذوب خود کرد و ایرانیانی که از زرتشت تحریف شسده خسته شده بوذدند و از ظلم موبدان زرتشتی چه در سیاست چه در جامعه و شریعت کمرشان خم شده بود دنبال ایینی جدید میگشتند تا با ان راه سعادت را طی کنند و به راحنی زندگی کنند.اسلام به عنوان دینی بسیار ساده و عدالت محور و هم چنین در کنار مهربانی بسیار جدی و در برخی مواقع برای گناهکاران و خائنان خشن ، وارد ایران شد و جذبه هایی داشت که مردم ایران ارام ارام با ان اشنا میشدند و مسلمان میشدند.زنی همسایه اش را یا خواهد خود را یا اقوام خود را میدید که مسلمان شده اند و در ایین ان ها مراسمان غسل با ادرار گاو و غیره نبود و به راحتی در حال زندگی کردن با ایینی جدید به اسم اسلام بودند.کنجکاوی ان ها را به سمت اشنایی با ایین جدید برد و ان ها نیز برای زندگی راحت مانند بقیه مسلمان ها ، مسلمان میشدند و این ایین را میپذیرفتند و از ان لذت میبردند.تنها راه بخشش گناهان توبه ، تنها راه سعادت عبادت ، زنی که خود کالا محصوب میشد و ارث به اون هرگز تعلق نمیگرفت بلکه خودش به عنوان ارث محسوب میشد حالا از پدر و شوهر خود ارث میبرد و به او مال تعلق میگیرد و خودش دیگر کالا نیست تا به ارث برده شود و پسران همسرش او را به بردگی بکشند. از عادت ماهنه ترسی ندارد و اگر فرزندی مرده به دنیا اورد ان را خولاست خدا میداند و هیچ غمی جز فرزند مرده ندارد و دیگر به زندانی شدن و ادرار گاو خوردن فکر نمیکند.

-         اری ... اسلام به عنوان ساده ترین دین و تکمیل کننده ادیان دیگر و منسوخ کننده انحرافات ادیان تحریف شده لازمه ی ایران و جهانیان بود و خداوند ان را گسترش داد و همچنان که میبینیم کانون تحولات بشری قرار داده و اینده نیز برای اسلام است. در کتاب های بعدی در موضوع این که تقدیر و دستی الهی اسلام را به ایران هدایت کرد صحبت خواهد شد.

.

محقق و تحلیلگر : #رند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی